Sales & Marketing Director Anette Stjerne.



Teknik, etik og ældrepleje

dec 19, 2022

”Hvad er bedst for privatlivet og følelsen af selvstændighed: Plejepersonale, der kommer i boligen og konstaterer, at alt er fint? Eller et lille kamera, der på nøje aftalte tidspunkter kan kigge ind til borgeren?”, spørger Anette Stjerne, Sales & Marketing Director hos Tunstall A/S.

”Digitalt Tilsyn er et kig ind til borgere, så det sikres at borgeren har det godt, og som samtidig kan reducere antallet af plejepersonalets fysiske besøg,” fortæller Anette Stjerne, der fortsætter: ”Den første reaktion, på et kamera, er ofte, at det kan være en krænkelse af privatlivets fred. Ved nærmere eftertanke, så opfatter mange det tværtimod som mindre forstyrrende.”

Anette Stjerne pointerer at samarbejde med borgeren er vigtigt, så der kan aftales at erstatte fx den fysiske natbesøg med et kig via kamera. ”Ved at bruge tilsyn via kamera bliver brugeren ikke forstyrret om natten. Besøgene om natten betyder ofte, at borgeren er blevet vækket og har svært ved at falde til ro igen. Med Digitalt Tilsyn kan borgeren ”besøges” på et aftalt tidspunkt, baseret på individuelle behov – via en skærm hos hjemmeplejen eller af Tunstalls alarmoperatører,” siger Anette Stjerne.

Personalemangel i ældreplejen

I de kommende 10 år vil antallet af borger på +80 år vokse med over 150.000. Læg dertil en stor gruppe kommunale medarbejdere, der går på pension i den samme periode. Det har fået stor omtale i valgkampen, hvor jeg havde lejlighed til at tale til en partilederdebat om netop ældreplejen.

Det siger politikerne

I forbindelse med debatten sagde Nicolai Wammen (S) sagde bl.a.: ”Antallet af ældre stiger, og uden velfærdsteknologi kan vi, i fremtiden, ikke give de tilbud til ældreområdet, som vi ønsker.” Med henvisning til Tunstalls løsning for Digitalt Tilsyn, svarede han, at ”Velfærdsteknologi giver mere menneskelighed for den enkelte borger.”

Jakob Ellemann-Jensen (V) deltog også i debatten. Han mente, at ”En løsning med et kamera vil give den enkelte borger større selvbestemmelse og større værdighed, være herre i eget liv og mulighed for at bo i egen bolig. Det er dét vi skal have, da borgeren skal være omdrejningspunktet.” Han sagde også, at ”Vi skal have flere hjælpemidler, som sætter folk i stand til at klare sig selv.”

Anette Stjerne mener også at reducering af fysiske besøg vil være en hjælp i forhold til, at hjemmeplejen kan nå de mange opgaver. ”Særligt når vi tænker på den stigende mangel på personale indenfor plejeområdet,” siger hun.

Sikkerheden er større med Digitalt Tilsyn

”Borgerne oplever færre forstyrrelser, og hjemmeplejen får hjælp til at klare arbejdspresset. Ret så væsentligt er også, at sikkerheden øges. Det gør den, da det kamera, som vi anvender hos Tunstall, også kan registrere fald. Hvis borgeren falder i sin bolig, registreres det af en sensor, der er en del af løsningen. En alarm vil derfor straks blive sendt til hjemmeplejen – eller til Tunstalls alarmoperatører, hvis kommunen ønsker det. Her vil alarmoperatøren videregive alarmen til hjemmeplejen, når det konstateres, at borgeren er faldet og behøver hjælp. Hvis borgeren har et nødkald i hjemmet, vil alarmoperatøren også kunne snakke med borgeren – og informere om, at hjælpen er på vej,” slutter Anette Stjerne.

Mere om partilederdebatten HER >

Mere info om Digitalt Tilsyn HER >

Velfærdsteknologiske løsninger fra Tunstall

Løsninger

Velfærdsteknologiske løsninger med mennesket i centrum.

Mere info

Cases

Læs mere om, hvordan Tunstall hjælpe med innovative løsninger inden for plejeområdet.

Mere info

Kontakt

Kontakt vores administration eller salgsteam.

Mere info