Offentlig besparelse på over 2.7 milliarder – om året!

maj 24, 2022

Med proaktive og datadrevne løsninger kan Tunstall hjælpe med at aflaste kommunerne på ældreområdet. Besparelserne er enorme, opstart kan ske hurtigt og der er evidens bag påstanden.

Ny Sundhedsreform på plads

I fredags præsenterede sundhedsminister Magnus Heunicke – og resten af Folketingets partier – aftalen om en ny sundhedsreform. Den byder bl.a. på 25 flere nærhospitaler samt et større fokus på at styrke det digitale sundhedsvæsen via behandling og diagnosticering i eget hjem.

Mangel på varme hænder giver kommuner en bunden opgave

Tal fra FOA forudsiger, at der i 2030 kommer til at mangle over 40.000 varme hænder i sundhedssektoren. Det skyldes bl.a. en stigning på op mod 150.000 flere plejekrævende ældre borgere frem mod 2030. I den forbindelse opfordrer den nye sundhedsreform til alternative bud på fremtidens ældrepleje til bedre hjælp tæt på og i eget hjem via digitale løsninger. Det bevirker, at regeringen nu er begyndt at kigge i retning af private leverandører.

Tunstall kan aflaste kommunerne med rutine

Tunstall er en af de danske virksomheder, som leverer datadrevne løsninger inden for ældreplejen. Vores teknologi kan aflaste kommunerne med rutineopgaver via tæt kontakt med og måling af borgernes helbred fra distancen. Fra Tunstalls side er det vores Tryghedscentral, hvor uddannede medarbejdere varetager dialogen med borgerne – fx ved at spørge, om den ældre borger har drukket væske (for at forhindre dehydrering og mulig indlæggelse på sigt).

4-årig undersøgelse bekræfter de store besparelser på ældreområdet

I løbet af 4-år har 250.000 borger årligt deltaget i en videnskabelig undersøgelse, der er offentliggjort i Journal of Healthcare Informatics Research. Undersøgelsen er foretaget af Tunstall i Spanien, og resultaterne er ganske imponerende, da antallet af akut- og genindlæggelser, af ældre, nedbringes med en tredjedel om året.

Årlig besparelse ved fuld implementering indenfor hjerte-kar sygdomsramte: 2.7 milliarder kr.

I skrivende stund er 15.000 ældre borgere koblet op på Tryghedscentralen i Danmark. 50% af alle alarmkald bliver løst i dialogen med Tryghedscentralen i stedet for at blive sendt videre til hjemmeplejen, som på denne måde får frigivet ressourcer. Erfaringerne viser, at plejepersonalet oplever et bedre arbejdsmiljø og får mere tid til deres hovedopgave med at yde pleje.

Desuden tilbyder vi en løsning til selvmonitorering i eget hjem – og alene ved at implementere denne løsning ved hjerte-kar sygdomsramte borgere i hele landet vil det offentlige spare 48.000 kr. pr. borger om året svarende til i alt over 2.7 milliarder om året.

Se film og få mere info om, hvordan vi kan hjælpe med at frigive ressourcer HER >

 

Fakta om mulighederne med Tunstalls Tryghedscentral:

  • En alarmsender på armen giver de ældre borgere mulighed for hurtigt at komme i kontakt med Tryghedscentralen, der videreformidler de vigtige kald til hjemmeplejen.
  • Tryghedscentralens personale kan aktivt kontakte borgerne, og sammenholdt med helbredsdata giver det en indikation af borgernes tilstand, så pleje og udstyr kan tilpasses det aktuelle behov.
  • Indsamling af data kan også ske vha. en app og telemedicinsk udstyr, der muliggør hjemmemonitorering. Her kan borgeren selv besvare spørgsmål og måle fx puls og vægt via tilknyttet udstyr, hvorefter oplysningerne sendes til Tryghedscentralen eller direkte til sundhedspersonale, kommunen eller hospitalet.
  • Tryghedscentralen kan indikere udvikling over tid, så der ikke kun er tale om aflastning her og nu, men også hjælp med at opspore ændringer i sygdomsudvikling og derved forudse borgernes forløb til både medicinske og økonomiske fordele.
  • Alle opgaver bliver varetaget af veluddannet personale på en døgnbemandet vagtcentral.
  • Kommunen behøver ikke nyt udstyr, flere apps eller ekstra uddannelse af personale for at implementere løsningen.
  • Udviklingen af den prædiktive plejeteknologi hjælper borgerne med at leve et uafhængigt og frit liv i egen bolig, hvilket forbedrer livskvaliteten for flere borgere og samtidig reducerer antallet af lægebesøg, ambulanceopkald, hospitalsindlæggelser og efterspørgsel efter hjemmepleje.

ANS_2021.jpg

Salgschef Anette Stjerne:

”Hos Tunstall ser vi et stort behov for at hjælpe kommuner med rutineopgaver, og vores digitalisering af kontakten til borgerne gør ikke, at der bliver længere til dem – tværtimod. Personalet får flere hænder til at løse deres kerneopgave i at yde ældreomsorg, og i Spanien har vi set, at det virker. Vi ser et stort potentiale i at levere samme resultater i Danmark over de kommende år samtidig med, at borgerne kan leve et mere trygt og uafhængigt liv i eget hjem.”

Anette Stjerne kan træffes for mere info på anette.stjerne@tunstall.com eller telefon 40 19 04 43.


Velfærdsteknologiske løsninger fra Tunstall

Løsninger

Velfærdsteknologiske løsninger med mennesket i centrum.

Mere info

Cases

Læs mere om, hvordan Tunstall hjælpe med innovative løsninger inden for plejeområdet.

Mere info

Kontakt

Kontakt vores administration eller salgsteam.

Mere info