Anette Stjerne – Sales Director i Tunstall A/S.



2020 blev et år ud over det sædvanlige

dec 17, 2020

”Ud over det sædvanlige. Sådan kan 2020 vist godt betegnes i diplomatiske vendinger,” siger Tunstalls danske Sales Director. Hun refererer naturligvis til en virus, der satte dagsordenen i hele verden, så vi alle skulle tilpasse os og justere på planerne for året.

”Især har pleje- og sundhedspersonale i alle kommuner og på hospitaler stået i frontlinjen. Og de gør det fortsat. Andre brancher er også påvirket på forskellig vis. Hos Tunstall har vi fx mange ansatte, der har arbejdet meget hjemmefra i løbet af året,” opsummerer Anette Stjerne. Hun fortsætter: ”I løbet af 2020 har Tunstalls projektafdeling flyttet rundt på opgaver pga. myndighedernes anbefalinger i forhold til smittefare på plejecentre. Mht. vores tekniske konsulenter, så kommer de fortsat rundt på plejecentre, hvor de er meget opmærksomme på at undgå kontakt med beboerne. Derudover benytter de myndighedernes anbefalede værnemidler, ligesom de løbende testes for corona.

Krisetider viser potentialet i ny teknologi som telemedicin

Anette Stjerne mener, at der nogle gange skal ske noget dramatisk for at få mennesker og samfund til at tage ny teknologi til sig. Og det er reelt sket under coronakrisen, hvor utallige mennesker har taget kommunikationsformer som videosamtaler og videomøder til sig.

Ifølge Anette Stjerne har coronakrisen vist den potentielle værdi i ny velfærdsteknologi – og det på flere måder. ”I forbindelse med udbruddet af coronavirus har vi tilbudt en gratis app. Den bliver brugt i stort omfang i lande som UK, Canada og Spanien, hvor den hjælper med tidlig opsporing og assisterer fx patienter med KOL, hjertesygdomme og diabetes. App’en kan give mennesker og patienter tryghed, mens sundhedsmyndighederne får overblik. Det har stor værdi,” siger hun.

App´en, som også tilbyder videokonsultation, er en del af Tunstalls Connected Health løsning, som er medicinsk godkendt. Det betyder kort fortalt, at det er lovligt at diagnosticere, medicinere og behandle på baggrund af målinger fra løsningen.

Flere fordele

I Danmark har sundhedsmyndighederne pt. selv valgt at skabe en løsning til at adressere krisen. Anette Stjernes vurdering er, at lande med større geografiske udfordringer har været hurtigere til at tage den nye teknologi til sig. Men udviklingen viser noget om, hvad vi kan have i vente i fremtiden mht. teknologi og telemedicin.

”Der er mange fordele ved at bruge teknologien. For borgerne handler det bl.a. om at kunne overvåge deres egen tilstand og bruge teknologien til at undgå lægebesøg. Hos Tunstall har vi vores eget Telemedicinske Servicecenter, som bl.a. varetager screening af borgernes målinger og helbred. Dermed skal sundhedspersonalet udelukkende koncentrere sig om borgere med bekymrende målinger. Fordi der sidder mennesker og overvåger patienternes egne målinger af fx blodtryk og vægt, så kan de også være trygge ved det hele,” siger hun.

Tunstall går foran og viser vejen – også i krisetider

”For det offentlige er fordelene åbenlyse. Der er et besparelsespotentiale i, at borgere selv kan foretage målinger, som ellers ville kræve assistance. Det kan også give en bedre fordeling af ressourcer – fx med prioritering af at komme ud til de borgere, som har bekymrende målinger. Det giver mening på mange måder. Derfor tror jeg, at vi kommer til at se meget mere til telehealth-løsninger i fremtiden. Tunstall er meget tilfreds med at gå foran og vise vejen – også i krisetider,” slutter Anette Stjerne.

Velfærdsteknologiske løsninger fra Tunstall

Løsninger

Velfærdsteknologiske løsninger med mennesket i centrum.

Mere info

Cases

Læs mere om, hvordan Tunstall hjælpe med innovative løsninger inden for plejeområdet.

Mere info

Kontakt

Kontakt vores administration eller salgsteam.

Mere info