Anette Stjerne, Sales Director hos Tunstall A/S.



Private vagtcentraler kan frigøre hænder

feb 7, 2024

Private vagtcentraler kan frigøre 50 årsværk i kommunerne. Det viser en analyse, der er foretaget af Dansk Industri – med input fra Tunstall. Analysen peger på fordele ved offentlig-privat samarbejde.

Kommunernes sundhedspersonale bruger tid og ressourcer, når de skal tage imod nødkald fra borgere i eget hjem. Et øget samarbejde med private vagtcentraler kan sikre en bedre screening af fejlopkald og frigøre hænder i ældreplejen.

DI Analyse viser stort potentiale i offentlig-privat samarbejde

Omkring 60.000 borgere er tilknyttet en nødkaldsfunktion i eget hjem, så de kan få hjælp i tilfælde af svimmelhed, fald eller lign. I 63 kommuner er det hjemmeplejen, der tager direkte imod borgernes nødkald. De øvrige kommuner samarbejder med private vagtcentraler om formidling og håndtering af opkaldene.

Erfaringer viser, at de private vagtcentraler kan frasortere ca. 50% af opkaldene. Det skyldes, at borgerne ofte har ringet op ved en fejl eller ikke viser sig at have behov for hjælp (kilde: Center for Offentlig-Privat Innovation (2023). Sammen om ny teknologi og centraliseret respons (co-pi.dk)).

Private vagtcentraler kan frigøre 50 årsværk i kommunerne

Beregning af potentiale for frigjort arbejdskraft ved øget brug af private vagtcentraler til håndtering af nødkald:

Antal borgere tilknyttet nødkald i kommuner uden samarbejde med privat vagtcentral: 36.852
Antal opkald pr. år 3.509.892
Samlet tid til håndtering af opkald pr. år i timer 165.834
Samlet tid til håndtering af fejlkald pr. år i timer 82.917
Antal årsværk til håndtering af fejlkald pr. år 50,5

Læs hele DI-analysen om private vagtcentraler HER >

Tunstall har alternative bud på fremtidens ældrepleje

”Politikerne efterspørger alternative bud på fremtidens ældrepleje. Hos Tunstall er vi klar med løsninger, der kan give et væsentligt bidrag,” siger Anette Stjerne, Tunstalls danske sales director. Hun nævner bl.a. disse fire løsninger:

  • Døgnbemandet vagtcentral med veluddannet personale.
  • Digitale tilsyn (via kamera), der sparer både tid og transport.
  • Helbredsmonitorering via medicinsk godkendt system, der screener borgernes situation – og bringer fokus på de mest trængende.
  • At aflaste med rutineopgaver, så plejepersonalet kan fokusere på deres kerneopgave – at yde pleje.

Tunstall tilbyder hjælp i forhold til udfordringer med personalemangel

”Vi går gerne i dialog om at løse udfordringerne med personalemangel inden for ældre- og plejeområdet”, fortæller Anette Stjerne. Hun kommer samtidig med denne opfordring til politikerne: ”Kig på lovgivningen, der ikke følger med i samme tempo som de teknologiske muligheder. Der er fx sjældent skepsis overfor digitalt tilsyn (via kamera) hos de enkelte borgere eller pårørende. Bekymringen ligger som regel hos politikere og kommunens juridiske afdeling.”

Læs Dansk Industris analyse om private vagtcentraler HER >

Velfærdsteknologiske løsninger fra Tunstall

Løsninger

Velfærdsteknologiske løsninger med mennesket i centrum.

Mere info

Cases

Læs mere om, hvordan Tunstall hjælpe med innovative løsninger inden for plejeområdet.

Mere info

Kontakt

Kontakt vores administration eller salgsteam.

Mere info