FAKTABOKS
25% af ældre borgere oplever social isolation
På verdensplan oplever 1 ud af 4 ældre social isolation (ifølge WHO). Af den årsag har FN og WHO anerkendt social isolation og ensomhed som et prioriteret problem for folkesundheden. Mennesker, uden sociale relationer, har en forhøjet risiko i forhold til både psykiske og fysiske problemer. Det gælder især angst og depression, hjerte-kar-sygdomme og slagtilfælde. Samlet set øger det risikoen for tidlig død (ifølge WHO's kommission for sociale relationer).
FAKTABOKS
Det sociale netværk blive mindre med alderen
Det sociale netværk reduceres ofte med alderen. Børnene er måske flyttet længere væk og venskabskredsen kan være forsvundet pga. sygdom eller dødsfald. Resultatet bliver mindre aktivitet og deltagelse i lokalsamfundet. Dette kan forekomme overalt, men er især udbredt i landdistrikter.
Velfærdsteknologi kan støtte en proaktiv, forudseende og personlig pleje
Velfærdsteknologi (fx knyttet til en vagtcentral) kan støtte ældre mennesker i at leve selvstændigt. Ensomhed er et af de mange problemer, som kan afhjælpes med en proaktiv model.
I Spanien har Tunstall leveret proaktive plejeløsninger siden 1994 – og personlig pleje siden 2016. Vagtcentralen i Spanien tilbyder løsninger med nødkald, koordinerer social omsorg og leverer proaktiv udgående kontakt. I alt tager Tunstall i Spanien sig af mere end 300.000 brugere.
Abel Delgado fortæller, at der er indgået partnerskaber, der giver en proaktiv, personlig plejemodel. Det foregriber den ældres eventuelle plejebehov før de opstår.
Modellen har udviklet sig fra at levere reaktive tjenester – til proaktive. For eksempel fra at reagere på et fald – til at forhindre det. Eller i hvert tilfælde at minimere skadevirkningerne.
Den enkelte borges behov kan forudsiges ved brug af data
”Når vi går et skridt videre, er vi i stand til at skræddersy, hvordan vi støtter en person. Baseret på de specifikke behov. Vi kan bruge data til at forudsige, hvornår hændelser er ved at ske. Dermed kan vi gribe ind med forebyggende foranstaltninger. For eksempel kan vi identificere ensomhed blandt andre fysiske og mentale sundhedsproblemer,” beretter Abel Delgado.
I Spanien er systemet bygget til at fokusere på tre områder:
- at overvåge borgerens aktivitet i hjemmet.
- tale med borgerne om deres opfattelse af eget helbred.
- observere borgernes rutiner eller adfærdsvaner.
Via strategier og teknologi opdages eventuelle uregelmæssigheder i en rutine, der kan udgøre risici. Herunder den potentielle risiko for at opleve uønsket ensomhed.
Artiklen fortsætter efter de to faktabokse.
FAKTABOKS
De fire risikofaktorer i forhold til ensomhed
Risikofaktorerne for ensomhed er:
- alder.
- at bo alene.
- opfattet social støtte.
- social deltagelse.
FAKTABOKS
Jong Gierveld ensomhedsskala
Hvis der opdages en risikofaktor, identificeres følelsen af ensomhed ved hjælp af Jong Gierveld ensomhedsskalaen. Skalaen hjælper også med at differentiere den type ensomhed, som den enkelte oplever. Dette sikrer en støtte, der passer til et aktuelle behov.
Tunstalls personale bliver en del af borgerens sociale netværk
Vores alarmoperatører arbejder for eksempel proaktivt med at foretage udgående opkald. Her tjekkes der op på borgerne og give daglige påmindelser om at tage medicin. Det hjælper ikke kun med at tackle ensomhed, men giver også personlig omsorg. Denne integrerede tjeneste kan koordinere ressourcer og bruge avancerede teknologier til at forbedre borgernes sociale deltagelse. Dermed også at gøre dem i stand til at vedligeholde det sociale netværk. Et socialt netværk, som Tunstalls personale bliver en del af.
Videoopkald via fjernsynet bringer familie og venner ind i stuen
En af Spaniens største regionale regeringer kom med et nyt initiativ om at bringe tjenesten tættere på brugerne. Ideen er at udnytte digitale teknologier i deres dagligdag. For eksempel mulighed for at være forbundet gennem gruppevideoopkald, hostet og administreret af plejepersonale.
Det nemmeste ville være at benytte tablets eller smartphones. Mange ældre mangler dog færdigheder til at betjene teknologien. Dertil er det en udfordring for mennesker med syns- og auditive udfordringer.
Tunstall har derfor foreslået en løsning, der konverterer borgerens fjernsyn til en interaktiv enhed. Så kan venner, familie og plejere ”komme ind i stuen” via et videoopkald. Det giver en øjeblikkelig forbindelse til det øvrige samfund. Gennem udviklingen af systemet er der født et program, der samler over 500 mennesker via et virtuelt fællesskabsrum. Her kan de få forbindelse til andre i lignende situationer – eller med sammenlignelige forhold.
Tunstall samarbejder med frivillige organisationer
Andre steder – i større spanske byer – har Tunstall udviklet et netværksprojekt i samarbejde med frivillige organisationer. Her spiller nødkald og vagtcentral en rolle i forhold til at opdage risikoen for ensomhed. Har borgere behov for hjælp, kan de deltage i samfundsaktiviteter. De kan endda få hjælp af en ledsager, hvis de ikke selv kan forlade deres hjem.
Ældre menneskers ensomhed er en udfordring i hele verden
Ensomhed og social isolation er store trusler mod ældre mennesker over hele verden. At forbinde mennesker med ligesindede vil uden tvivl kunne afhjælpe udfordringerne. Tunstalls vagtcentral udgør en nøgleposition i opdagelsen og forebyggelsen af eventuelle risici, som borgerne kan stå overfor. Borgerne oplever et øget selvværd, så de oplever en bedre følelsesmæssig sundhed. I gennemsnit øgede vi brugen af tjenesten fra 4 år til næsten 5,5 år. Det gør borgerne gladere og mere selvstændige. Men ikke mindst, så forlænger det den tid, hvor de kan bo i eget hjem.
Kulturelt ser befolkningen i stigende grad tjenesten, som vigtig i forhold til aktiv og sund aldring. Til gengæld mindskes den digitale kløft – og bringer dem, der i øjeblikket er udelukket, ind i den digitale tidsalder. Abel Delgado slutter af med dette: