Jesper Dahlsen-Jensen, Aarhus Kommune, Sundhed & Omsorg – Bygningsafdelingen.



Nu kan Aarhus fokusere mere på de ældre

maj 11, 2020

Aarhus Kommune viser nye veje indenfor ældreplejen. Som den første kommune i Danmark har Aarhus valgt at omlægge indkøb af alarmudstyr og nødkald til product as a service. Borgerne og medarbejderne er trygge og tilfredse. Og afdelingen for Sundhed & Omsorg har effektiviseret sit ressourceforbrug.

Nu er det slut med, at medarbejderne i Aarhus skal forholde sig til opsætning og andre tekniske spørgsmål om kaldeanlæg og nødkald på plejecentrene og i hjemmeplejen. Medarbejderne har i stedet fuld fokus på deres egentlige opgaver – at pleje de ældre borgere i kommunen. Det glæder projektleder, Jesper Dahlsen-Jensen fra Sundhed & Omsorg, Bygningsafdelingen.

"Det er en lettelse for medarbejderne, når de ikke selv skal opsøge
og finde information om opdateringer eller nye teknologier”.

Jesper Dahlsen-Jensen.

Jesper Dahlsen-Jensen har været med fra begyndelsen, da Aarhus satte gang i udbuddet. Fra starten var ambitionen, at udbuddet ikke alene rent teknisk skulle opdatere kommunens mange tusinde nødkald hos de ældre, men også bidrage til nytænkning og innovation. Målet var at øge tilfredsheden hos både borgerne og medarbejderne. Samtidig lå der et potentiale i at effektivisere ressourceforbruget. Og da fordele og ulemper blev vejet op mod hinanden, var der ikke længere tvivl. De bedste resultater ville blive opnået med en serviceaftale.

Nødkald som en service

Flere kommuner har de seneste år vist stigende interesse for serviceordrer, men Aarhus er den første kommune, der omlægger nødkald i ældreplejen til en service.

Fordelene er til at få øje på. Med en serviceaftale har kommunen overladt alt det tekniske til Tunstall. Kommunens medarbejdere giver helt simpelt besked via en app, hver gang der skal opsættes eller nedtages et nødkald eller andet udstyr. Det betyder, at kommunen hele tiden, uden besvær, kan skalere op og ned efter behov.

Samtidig har kommunen fået en ensartet løsning på tværs af hjemmepleje, ældreboliger og plejehjem. Tidligere var der udstyr fra mere end otte forskellige fabrikanter. Nu er der én løsning, og det gør det nemmere og mere fleksibilitet for medarbejderne, der ikke længere skal lære forskellige systemer, når de arbejder rundt om i kommunen.

Endelig reducerer en samlet løsning også forskellige praktiske opgaver som fx batteriskifte i udstyr. En måske overset opgave, men rimelig tidskrævende for kommuner med meget udstyr, der ikke kan benytte samme batterityper.

Aarhus viser nye veje inden for ældreplejen

Som den første kommune i Danmark har Aarhus valgt at omlægge indkøb af alarmudstyr og nødkald til product as service. Det betyder, at medarbejderne kan holde fuld fokus på deres egentlige opgaver – at pleje de ældre borgere i kommunen, mens de overlader alt det tekniske til Tunstalls tryghedsteknikere.

Kommunen har fået udskiftet samtlige 3.000 nødkald i forbindelse med omlægningen. Men tryghedsteknikerne arbejder løbende hos de ældre, når der skal opsættes eller nedtages nye nødkald.

Ved siden af varetager Tunstalls tekniske team al drift og vedligehold af hele det bagvedliggende tekniske setup.

Information og samarbejde

Jesper Dahlsen-Jensen, der er kommunes projektleder, har været med fra begyndelsen af den meget omfattende udbudsproces. Han sidder i Sundhed & Omsorg, Bygningsafdelingen – og deltager i de løbende styre- og arbejdsgruppemøder med Tunstall.

Erfaringerne viser, at information til de mange implicerede medarbejdere er yderst vigtigt. Dén anbefaling vil Jesper Dahlsen-Jensen give videre til andre kommuner. ”Forståelse hos medarbejderne giver en mere positiv oplevelse, når der skal ske forandringer”, siger han.

Tunstall Freedom

Du kan få mere info om Tunstall Freedom, som er navnet på vores løsning for product as a service.

Download brochure om Tunstall Freedom HER >

Få flere informationer af vores salgsteam HER >

Digital tryghed handler ikke kun om teknik

… men også om teknikeren. Det oplever de ældre, som får installeret et nødkald i Aarhus Kommune. Tunstall har nemlig sammensat en særlig gruppe af teknikere til at installere og nedtage nødkald i kommunen.

Gert Eriksen-Nielsen er en af de såkaldte tryghedsteknikere. Han er tekniker ligesom andre teknikere, men derudover har han nogle helt særlige kompetencer, som er højt værdsat hos de ældre.

”De ældre kan godt lide, at vi tager os tiden til at forklare, hvordan fx nødkaldet virker”, siger Gert Eriksen-Nielsen. ”Vi hjælper også med at skabe tryghed, da vi altid tester udstyret sammen med den ældre. Så hører de også, hvordan det lyder, når alarmen går igennem til hjemmeplejen,” fortsætter han.

Gert Eriksen-Nielsen gik på pension sidste år, men da Tunstall fik til opgave at udskifte 3.000 nødkald i Aarhus Kommune, opstod muligheden for at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet – som tryghedstekniker. Han oplever selv, at netop alderen hjælper med til at gøre udskiftningen af nødkald til en god oplevelse hos de ældre.

"Vi har nok lidt mere tålmodighed, og benytter måske nogle vendinger og udtryk, der gør, at vi nemmere kommer på bølgelængde med borgeren”, siger tryghedstekniker Gert Eriksen-Nielsen.


Velfærdsteknologiske løsninger fra Tunstall

Løsninger

Velfærdsteknologiske løsninger med mennesket i centrum.

Mere info

Cases

Læs mere om, hvordan Tunstall hjælpe med innovative løsninger inden for plejeområdet.

Mere info

Kontakt

Kontakt vores administration eller salgsteam.

Mere info