Telemedicin giver fordele for både patient og sundhedssystem.



Krisetider viser potentialet i ny teknologi som telemedicin

jun 15, 2020

Mange har omfavnet ny kommunikationsteknologi i forbindelse med coronakrisen. Det er blot begyndelsen på en ny, spændende udvikling, lyder det fra salgschef hos Tunstall A/S, Anette Stjerne.
 

Nogle gange skal der noget dramatisk til for at få mennesker og samfund til at tage ny teknologi til sig. Det er reelt sket under coronakrisen, hvor utallige mennesker har taget kommunikationsformer som videosamtaler og videomøder til sig.

Spørger man Anette Stjerne, der er salgschef hos virksomheden Tunstall A/S, så kan den udvikling samt læringen fra selve krisen gå hen og blive startskuddet til noget endnu større og særdeles spændende.

Tunstalls danske afdeling hører hjemme i Skanderborg og er del af en international koncern, som tilbyder velfærdsteknologi til hjemmepleje, plejehjem, hospitaler, psykiatrien og bosteder. Coronakrisen har i hendes optik vist, den potentielle værdi i ny velfærdsteknologi – og det på flere måder.

”I forbindelse med udbruddet af coronavirus har vi tilbudt en gratis app. Den bliver brugt i stort omfang i lande som UK, Canada og Spanien, hvor den hjælper med tidlig opsporing og assisterer f.eks. KOL-patienter. App’en kan give mennesker og patienter tryghed, mens sundhedsmyndighederne får overblik. Det har stor værdi,” siger hun.

App´en, som også tilbyder videokonsultation, er en del af Tunstalls Connected Health løsning, som er medicinsk godkendt, hvilket gør det lovligt at diagnosticere, medicinere og behandle på baggrund af målinger fra løsningen.

Flere fordele

I Danmark har sundhedsmyndighederne pt. selv valgt at skabe en løsning til at adressere krisen. I det hele taget vurderer Anette Stjerne, at lande med større geografiske udfordringer har været hurtigere til at tage den nye teknologi til sig. Udviklingen viser dog noget om, hvad vi kan have i vente i fremtiden mht. teknologi og telemedicin.

”Der er mange fordele ved at bruge teknologien. For borgerne handler det bl.a. om at kunne overvåge deres egen tilstand og bruge teknologien til at undgå lægebesøg. Fordi der sidder mennesker og overvåger patienternes egne målinger af f.eks. blodtryk og vægt, så kan de også være trygge ved det hele,” siger hun og tilføjer:

”For det offentlige er der også åbenlyse fordele. Der er jo besparelsespotentiale i, at borgere selv kan foretage målinger, som ellers ville kræve assistance. Det kan også give en bedre fordeling af ressourcer, så man f.eks. kan prioritere at komme ud til de borgere, som har bekymrende målinger. Det giver mening på mange måder. Derfor tror jeg, at vi kommer til at se meget mere til telehealth-løsninger i fremtiden.”

Artiklen var været publiceret i Magasinet Pleje, der har skrevet teksten på baggrund af et interview med Anette Stjerne.

Salg og administration

Kontakt vores salgsteam, hvis du vil vide mere om vores løsninger.

Mere info